art25 1

De foarte multe ori am fost solicitat să vorbesc în cadrul unor conferințe naționale și internaționale despre interviu ca etapă a procesului de recrutare și de selecție. Dacă este să privim lucrurile din punct de vedere procedural, etapele unui proces de recrutare sunt: identificarea nevoilor în cadrul organizației, identificarea canalului de recrutare potrivit, publicarea anunțurilor și targetarea candidaţilor, stabilirea interviurilor, follow up la interviuri, luarea deciziei, redactarea ofertei de angajare, angajarea și integrarea în organizație.

Vom analiza aspectele ce merită a fi menționate în ceea ce privește interviul. Interviul, de cele mai multe ori, se desfășoară față în față și este discuția referitoare la experiența profesională și la aspectele pe care intervievatorul dorește să le afle de la candidatul care a trimis o aplicație (cerere), în cazul nostrum un CV.

Am fost întrebat dacă persoanele implicate se pregătesc pentru interviu. Categoric, un interviu profesionist, trebuie pregătit.

Cum se pregăteşte un interviu

Din punctul de vedere al recrutor-ului, acesta trebuie să printeze aplicația (CV-ul), trebuie să analizeze experiența și parcursul educațional, informații personale și dacă există informații ce țin de proiectele anterioare.
Astfel, intervievatorul are o bază de discuții și își poate nota, înainte de interviu, nelămuririle pe care le are, dar poate face research pentru a vedea ce domeniu de activitate au firmele unde și-a desfășurat activitatea candidatul.
Exemplu: este diferită poziția de production manager într-o companie cu 30 de salariați versus un production manager dintr-o companie de automotive cu peste 2000 de salariați.

Din punctul de vedere al candidatului: este clar că o bună informare asupra companiei, asupra proiectelor în desfășurare, asupra lansărilor din ultima perioadă, acordă candidatului un avantaj. De exemplu: „am citit în presă că urmează să lansați o nouă linie de producție, pentru a livra o cantitate mai mare de subansambluri”, sau „am citit un articol în care compania XY și-a crescut cifra de afaceri cu 12,7% față de anul precedent” ... aceste afirmații ne fac pe noi, recrutorii, să în]elegem că respectivul candidat s-a pregătit, că a acordat atenție și s-a interest de companie, de procese, de procedee. Aceasta înseamnă că este interesat și motivat de această poziție.
Întâlnirea este și trebuie să fie una win – win. Nici candidatul nu trebuie să aibă o atitudine arogantă „voi aveți nevoie de mine”, dar nici recrutor-ul nu trebuie să se plaseze pe o treaptă superioară: „dacă vreau eu, mergi mai departe în acest proces.” Este clar că trebuie să fie o relație de tip win – win, trebuie să fie o atmosferă optimă unei discuții de business, unei discuții în care ambele părți implicate pun întrebări și răspund întrebărilor formulate de interlocutor.

Tipuri de interviuri

Sunt mai multe tipuri de interviuri, una din cele mai des folosite tehnici este Tehnica STAR.

Acronimul STAR provine de la:

  • S-Situation (exemplu de întrebări: În ce situații ați fost implicat? Care sunt proiectele active și care este rolul dvs. în proiectele în care ați fost implicat?)
  • T-Task (exemplu de întrebări: Care erau sarcinile pe care le-ațI avut în proiectul YX? Ce atribuții v-au plăcut cel mai mult sau cel mai puțin?)
  • A-Actions (exemplu de întrebări: Ce acțiuni ați întreprins? Ce măsuri ați luat? Care au fost pârghiile de control? Ce instrumente ați folosit?) și
  • R-Results (exemplu de întrebări: Ce rezultate s-au obținut în urma acțiunilor dvs.? Care au fost îmbunătățirile constatate în urma implementărilor făcute?).

O astfel de tehnică este utilizată des pentru a vedea exact rolul și, mai ales, rezultatele avute în urma acțiunilor întreprinse. Cu cât candidatul este mai sigur pe el și furnizează date și cifre concrete, cu atât opinia intervievatorului înclină spre a lua o decize favorabilă.

Atenție însă, atunci când sunt date confidențiale, nu sunteți obligați să spuneți nume de client, sau de proiecte: ... „clientul nostru, lider în producția de cablaje a avut o creștere cu peste 23,7% în urma implementării soluțiilor propuse de noi” sau „am fost implicat în proiectele de design a unor componente ce țin de interiorul mașinii” ...

Un alt tip, destul de întâlnit, este interviul informal, în care recrutorul este un consultant al unei agenții de recrutare și dorește o întâlnire de cunoaștere, în care dorește să vadă dacă profilul candidatului corespunde cu nevoile clientului său. Abordarea este mult mai personală, mult mai deschisă, iar fluxul de informații este foarte important, atât de la consultant către candidat, dar și de la candidat către consultant.

Oricare ar fi tipul de discuție - interviu, trebuie să nu uităm nicio clipă că procesul de comunicare conține 7% cuvinte, în timp ce 38% din comunicare se realizează prin paralimbaj (intonația, inflexiunile vocii), iar cea mai mare proporție - și anume 55% - elemente de limbaj non-verbal (expresia feței, gesturile și postura corpului).

Articol publicat în Revista Tehnică și tehnologie nr.1/2016
T&T (nr.85) on ISSUU.com

JSN Decor template designed by JoomlaShine.com